ALLMENNHETHelsepersonell
  • Er du i risikogruppen for D-vitaminmangel?

    D-vitaminmangel - rammer mange

    Risikogrupper
  • D-vitamin og solens UVB stråler

    Solens UVB stråler er den beste D-vitaminkilden

    D-vitamin og solen
  • Hvor mye D-vitamin har du?

    En blodprøve kan gi deg svaret på hvor mye D-vitamin du har i kroppen, og om du har en D-vitaminmangel

    Hva er D-vitaminmangel?

Når bør du ta D-vitamin?

Behovet for å ta D-vitamin tilskudd er størst i vinterhalvåret. Måneder med R er perioder de fleste trenger tilskudd av D-vitaminer. Mat som er rik på D-vitamin er særlig fet fisk, fiskelever og margarin (Margarin er tilsatt D-vitamin).

D-vitamin og kosthold

Hva er D-vitaminer?

Sollyset er vår største kilde til D-vitaminer. Vitamin D dannes når solstrålene (UVB) treffer huden. D-vitaminer øker kalsiumopptaket og gir god tannhelse, sterkere benstruktur, forebygger osteoporose.

Hva er D-vitaminer

Nyheter om D-vitaminer

Vitamin D-tilskudd kan forhindre luftveisinfeksjon

En ny, stor studie konkluderer med at vitamin D-tilskudd kan redusere risikoen for akutte luftveisinfeksjoner.

Les mer

Disse har økt risiko for å utvikle nyresvikt

Kronisk nyresvikt utvikler seg ofte gradvis og medfører nedsettelse av nyrefunksjonen. Dette igjen kan føre til en rekke komplikasjoner.

Les mer

Vi spiser for lite sjømat til å ta vare på helsa til barna våre

Forskning viser at risikoen for et dårligere liv øker dramatisk dersom sjømat utelates fra menyen.

Les mer

Hold deg frisk i vinter

Trening: Slik unngår du å bli syk i harde treningsperioder.

Les mer

Barn får i seg for lite kalsium og vitamin D

For å bygge et sterkt skjelett trenger barn og unge kalsium. Og for å nyttiggjøre seg av kalsium trenger kroppen også D-vitamin. Dessverre...

Les mer

Maten vi tror er sunn…..

….men som egentlig ikke er detNylig bidro jeg til en sak i Aftenposten.no om typiske matvarer vi tror er sunne, men som egentlig ikke er...

Les mer
Se alle nyheter