ALLMENNHETHelsepersonell
Veganere

Veganere

De fleste matvarer som inneholder D-vitaminer kommer fra animalske produkter. Veganere som ikke får i seg tilstrekkelig D-vitamin fra solen kan risikere å få D-vitaminmangel.

Veganere får ikke i seg D-vitamin gjennom maten

Veganere er i risikogruppen for D-vitaminmangel. De fleste av matvarer som inneholder D-vitaminer kommer fra animalske produkter.

Veganere er i risikogruppen for D-vitaminmangel. Matvarer som inneholder D-vitaminer kommer ofte fra animalske produkter.

Veganere uten tilstrekkelig sollys og som får begrenset D-vitamin gjennom maten kan ha behov for D-vitamintilskudd.

Veganere har vanskeligere for å få i seg vitamin D gjennom maten. De fleste matvarer som inneholder D-vitaminer kommer fra animalske produkter. Derfor kan det for veganere være viktig å være ute i solen, spise mat som er tilsatt D-vitamin og vurdere å ta tilskudd av D-vitamin.

Mål D-vitaminverdiene dine

Er du usikker, ta kontakt med legen for å måle D-vitaminverdiene og få praktiske råd for å unngå utvikling av D-vitaminmangel.

Andre risikogrupper for D-vitaminmangel



Informasjonen som gis på våre nettsider er av generell karakter og kan ikke erstatte rådgiving av lege eller annet kvalifisert helsepersonell

Hva er D-vitaminer?

Hva er D-vitaminer?

Sollyset er vår største kilde til D-vitaminer. Vitamin D dannes når solstrålene (UVB) treffer huden.

Les mer om D-vitaminer

D-vitaminer og sol

Den mest effektive og lett tilgjengelige D-vitamin kilden vi har er solens UVB stråler. Men når strålene frem?

Les mer om sol og D-vitaminer