ALLMENNHETHelsepersonell
D-vitamin og solen

Hvor mye sol trenger vi for å lade opp D-vitaminlagrene?

Den mest effektive og lett tilgjengelige D-vitaminkilden vi har er solens UVB-stråler. Jo lenger vekk fra ekvator du bor, jo mindre UVB stråler når jordens overflate på høsten og vinteren. Uten UVB stråling dannes det ikke vitamin D3 (kolekalsiferol) i huden1.

UVB strålene fra solen når ikke jordens overflate i september til april i Norge.

UVB-stråler fra solen

 

Solen må stå høyt for at huden kan produsere D3. Den må stå minst 30 grader på himmelen for at UVB-strålingen når jordoverflaten. Det er mest UVB-stråler mellom kl. 10.00 og frem til kl. 15.001.

Solen i Norge høst og vinter

Fra september/oktober til og med mars/april står solen i Norge lavere enn 30 grader på himmelen. Huden kan derfor ikke produsere Vitamin D32.

 

Vitamin D og sol

Hvor lenge må du være i solen for å øke D-vitaminlagrene?

Hudens D-vitaminproduksjon regulerer seg selv. Forskere anbefaler ti til tjue minutter før vi tar på solkrem3.  D-vitaminlagrene lades opp når huden eksponeres for UV-stråler av typen UVB. Hvor mye D- vitamin som dannes i huden er avhengig av blant annet hudtype og hvilken breddegrad en befinner seg på.

Står solen høyt på himmelen trenger solstrålene gjennom atmosfæren. Om vinteren må strålene passere et tykkere lag før de når frem til overflaten. I løpet av vinteren får vi ikke D-vitamin fra sola i Norge. Etter en solrik sommer vil kroppen ha opparbeidet et lager av D-vitamin i leveren. Det kan kroppen ha glede av i løpet av vinteren. I tillegg er det viktig å få vitamin D via kosten.

Solen er en fantastisk kilde til D-vitamin, likevel er det ikke sikkert du får nok sol året igjennom. Oppsøk lege dersom du ønsker å sjekke nivået av D-vitamin i kroppen din. Det er enkelt, alt du trenger er å ta en blodprøve for å sjekke ditt nivå, samt kartlegge eventuelle behov for tiltak.

 

Mer om D-vitaminer

Referanser

  1. Holick M.F. Sunlight and vitamin D for bone health and prevention of autoimmune disease, cancers, and cardiovascular disease. Am J Clin Nutr 2004; 80(suppl): 1678S-88S

  2. Lamberg-Allardt C., Brustad M, Meyer H. and Steingrimsdottir, Vitamin D – a systematic literature review for the 5th edition of the Nordic Nutrition Recommendations. Food & Nutrition Research 2013: 57: 22671

  3. Hvor mye sol er sunt?, Forskning.no 5.5.2012 (oktober 2017).



Informasjonen som gis på våre nettsider er av generell karakter og kan ikke erstatte rådgiving av lege eller annet kvalifisert helsepersonell

Risikogruppe D-vitaminmangel

Risikogrupper

Er du i risikogruppen for å utvikle D-vitaminmangel?

Les om risikogrupper

Hva er D-vitaminer?

Hva er D-vitaminer?

Sollyset er vår største kilde til D-vitaminer. Vitamin D dannes når solstrålene (UVB) treffer huden.

Les mer om D-vitaminer