ALLMENNHETHelsepersonell
Hva er D-vitamin?

Hva er D-vitamin?

Mange kaller vitamin D for solskinnshormonet. I realiteten er det ikke et vitamin. Vitamin D2 er produsert av planter og vitamin D3 er produsert fra kolesterol i kroppen etter eksponering fra solen. Vitamin D blir omdannet til et hormon som inngår i nært samarbeid med skjoldbruskkjertelen. Det er også kjent som provitamin D som påvirker hormonbalansen og mye i kroppen er avhengig av blant annet D-vitamin. I tillegg har det vist seg at de fleste celler i kroppen har reseptorer for vitamin D1.

Solens UVB-stråler er vår største kilde til D-vitaminer.
Sollyset er vår største kilde til D-vitaminer. Vitamin D dannes når UVB - strålene treffer huden
 

Når huden blir utsatt for solens ultrafiolette B-stråler dannes ett av forstadiene av kolesterol til vitamin D3, kolekalsiferol. Deretter omdannes D3 til kalsidiol i leveren og deretter i nyrene. På denne måten dannes den biologiske aktive forbindelsen av D3, kalsitriol2.  

Vitamin D er et fettløselig vitamin

Vitamin D (kalsiferol) er et fettløselig vitamin1. De fettløselige vitaminene lagres i fettvevet og kroppen lagrer dem lengre enn de vannløselige. Kroppen selv lager vitamin D når man er ute i sola, forutsatt at solen står høyt nok på himmelen. D-vitamin finnes i matvarer som fet fisk, rogn og lever.

Vitamin D er nødvendig for opptaket av kalsium

Motsatt er det når kalsiumnivået stiger ved D- vitamintilskudd.  Stigende kalsium kan senke nivået av den biologiske aktive kalsitriol. Med andre ord er vitamin D nødvendig for opptaket av kalsium og viktig for ikke å utvikle benskjørhet eller rakitt som kan føre til deformert og svekket skjelettutvikling3.  

Sollyset er vår største kilde til D-vitaminer. Vitamin D dannes når solstrålene treffer huden. D-vitaminer øker kalsiumopptaket, gir god tannhelse, sterkere benstruktur og forebygger osteoporose. D-vitaminer er viktig for aktiviseringen av immunforsvaret og andre funksjoner i kroppen4-5.

D-vitamin og benskjørhet

I flere tiår har vitamin D blitt sett i sammenheng med økt opptak av kalsium fra tarmen. D-vitamin er viktig for en sunn og sterk bein- og tannhelse. D-vitaminet er derfor viktig helt fra spedbarnsalderen for å unngå benskjørhet senere i livet. Les mer om benskjørhet, kalsium og D-vitaminer

Hvordan avdekke D-vitaminnivået ditt?

 

Mer om D-vitaminer

Referanser:

  1. Pike J.W. & Meyer M.B. The Vitamin D Receptor: New Paradigms for the Regulation of Gene Expression by 1, 25-Dihydroxyvitamin D3. Endocrinol Metab Clin North Am. 2010; 39 (2):255-69

  2. Norsk opplysningskontor for helsekost, Vitaminer og mineraler, September 2017

  3. Store Medisinske Leksikon, kalsium, September 2017

  4. Larose TL et al. Seru, 25-hydroxyvitamin D level smoking and lung function in adults: the HUNT Study. Eur. Respr J 2015; 44: 355-363

  5. Alvær K., Holvik K., Søgaard AJ., Falch JA., of Meyer H. Vitamin D-mangel, sekundær hyperparatyreoidisme og bentetthet hos pakistanere og nordmenn bosatt i Oslo. Norsk Epidemiologi 2006;16 (2): 111-117




Informasjonen som gis på våre nettsider er av generell karakter og kan ikke erstatte rådgiving av lege eller annet kvalifisert helsepersonell

Risikogruppe D-vitaminmangel

Risikogrupper

Er du i risikogruppen for å utvikle D-vitaminmangel?

Les om risikogrupper

D-vitaminer og sol

Den mest effektive og lett tilgjengelige D-vitamin kilden vi har er solens UVB stråler. Men når strålene frem?

Les mer om sol og D-vitaminer