Hva er D-vitamin?

Hva er D-vitamin?

Mange kaller vitamin D for solskinnshormonet. I realiteten er det ikke et vitamin. Vitamin D2 er produsert av planter og vitamin D3 er produsert fra kolesterol i kroppen etter eksponering fra solen.1 Vitamin D blir omdannet til et hormon som inngår i nært samarbeid med skjoldbruskkjertelen. Det er også kjent som provitamin D som påvirker hormonbalansen og mye i kroppen er avhengig av blant annet D-vitamin. I tillegg har det vist seg at de fleste celler i kroppen har reseptorer for vitamin D.1

 

 

Solens UVB-stråler er vår største kilde til D-vitaminer.
Sollyset er vår største kilde til D-vitaminer. Vitamin D dannes når UVB - strålene treffer huden

Når huden blir utsatt for solens ultrafiolette B-stråler dannes ett av forstadiene av kolesterol til vitamin D3, kolekalsiferol.1 Deretter omdannes D3 til kalsidiol i leveren og deretter i nyrene. På denne måten dannes den biologiske aktive forbindelsen av D3, kalsitriol.1  

Vitamin D er et fettløselig vitamin

Vitamin D (kalsiferol) er et fettløselig vitamin1. De fettløselige vitaminene lagres i fettvevet og kroppen lagrer dem lengre enn de vannløselige. Kroppen selv lager vitamin D når man er ute i sola, forutsatt at solen står høyt nok på himmelen. D-vitamin finnes i matvarer som fet fisk, rogn og lever.

Vitamin D er nødvendig for opptaket av kalsium

Motsatt er det når kalsiumnivået stiger ved D-vitamintilskudd. Stigende kalsium kan senke nivået av den biologiske aktive kalsitriol. Med andre ord er vitamin D nødvendig for opptaket av kalsium og viktig for ikke å utvikle benskjørhet eller rakitt som kan føre til deformert og svekket skjelettutvikling.1,2  

Sollyset er vår største kilde til D-vitaminer. Vitamin D dannes når solstrålene treffer huden.1 D-vitaminer øker kalsiumopptaket, gir god tannhelse, sterkere benstruktur og forebygger osteoporose.1,3 D-vitaminer er viktig for aktiviseringen av immunforsvaret og andre funksjoner i kroppen.1,4

D-vitamin og benskjørhet

I flere tiår har vitamin D blitt sett i sammenheng med økt opptak av kalsium fra tarmen. D-vitamin er viktig for en sunn og sterk bein- og tannhelse. D-vitaminet er derfor viktig helt fra spedbarnsalderen for å unngå benskjørhet senere i livet. Les mer om benskjørhet, kalsium og D-vitaminer

Hvordan avdekke D-vitaminnivået ditt?

 

Mer om D-vitaminer

Referanser:

1.     Holick MF. Vitamin D Deficiency. N Engl J Med 2007: 357: 266-81

2.     Store Medisinske Leksikon, Vitaminer, Birger Svihus 27.01.2020 (30.03.2020)

3.     Rathee M., Singla S. and Kundu R. Vitamin D and Oral Health: A Review. International Journal of Scientific Research, 2013, Vol 2 (10) ISSN No 2277 – 8179. DOI: 10.15373/22778179/OCT2013/109

4.     Larose TL et al. Seru, 25-hydroxyvitamin D level smoking and lung function in adults: the HUNT Study. Eur. Respr J 2015; 44: 355-363

     


Informasjonen som gis på våre nettsider er av generell karakter og kan ikke erstatte rådgiving av lege eller annet kvalifisert helsepersonell