ALLMENNHETHelsepersonell
Trøtt og slapp?

Trøtt og slapp i mørketiden?

trøtt og slapp mørketid D vitamin mangel

1,7 millioner nordmenn har D-vitaminmangel

På høsten og gjennom vinteren er kroppens D-vitaminlager på sitt laveste. På denne årstiden har selv dager med blå himmel og strålende sol ingen effekt. Ekspertene anslår at minimum hver tredje nordmann har D-vitaminmangel på grunn av for lite sollys i vinterhalvåret1

Fra september til og med april står solen her til lands for lavt på himmelen til at kroppen klarer å produsere D-vitamin fra sollyset. For de fleste av oss vil moderat soling av huden sikre tilstrekkelig tilførsel av de viktige vitaminene i sommerhalvåret. Får vi ikke i oss nok D-vitamin i vinterhalvåret gjennom andre kilder, eksempelvis via kosthold eller tilskudd, kan dette føre til helseplager2.

Selv om dagene har flere timer med lys og vi kan fornemme den etterlengtede våren, står solen fremdeles ikke høyt nok på himmelen til at kroppen produserer D-vitamin. Samtidig begynner mange nordmenn å kjenne på vårslappheten. Én årsak kan være at kroppen ikke får nok D-vitamin. Ved symptomer som svekket immunsystem, utmattelse, smerter i ledd eller muskler og mistanke om D-vitaminmangel bør man oppsøke lege som enkelt kan avdekke verdien av D-vitamin i kroppen. 

Hvor mye sollys skal til?

For de fleste av oss vil moderat soling av huden i sommerhalvåret sikre tilstrekkelig tilførsel av D-vitamin. I praksis betyr det at vi bør eksponeres for sollys, uten solfaktor, ti til tjue minutter per dag ifølge forsker Asta Juzeniene3. Ved soling utover dette er det viktig å bruke solfaktor, tilpasset din hudtype og behov.

Skal kroppen ta opp nok D-vitamin gjennom solens UVB-stråler, må solen stå høyt nok på himmelen for at huden skal kunne omdanne solstrålene til D-vitamin. En tommelfinger-regel er å se på din egen skygge når du er ute i solen4. Dersom skyggen er lengre enn din egen høyde, klarer ikke kroppen din å produsere nok D-vitamin. Den sterkeste tiden for solstråling er mellom klokken 10.00 og 15.00. Mange av oss tilbringer den tiden innendørs på jobb og har derfor liten eller ingen mulighet for nok eksponering. I vinterhalvåret anbefales tilskudd av vitamin D5

Hva er kildene til vitamin D?

90 prosent av all D-vitamin vi produserer kommer fra solen, mens kun 10 prosent kommer fra kostholdet. Gode kilder til D-vitamin kan være fet fisk, for eksempel laks. Til tross for at vi er kjent for å spise mye fisk her til lands, har forbruket gått ned de siste årene og vi spiser ikke nok fet fisk til å dekke D-vitaminbehovet. 

Solen er en fantastisk kilde til D-vitamin, likevel er det ikke sikkert du får nok sol i sommerhalvåret eller nok D-vitamin gjennom kostholdet i vinterhalvåret til å dekke behovet. Oppsøk lege dersom du ønsker å sjekke nivået av D-vitamin i kroppen din.  Det er enkelt, alt du trenger er å ta en blodprøve for å sjekke ditt nivå, samt kartlegge eventuelle behov for tiltak.

Mer om D-vitaminer

Referanser

  1. Tall hentet fra Fürst Medisinsk Laboratorium

  2. Norsk Helseinformatikk, Pasienthåndboka, (21.3.2017)

  3. Uttalelse forsker Asta Juzeniene, Forskning.no, aldring og menneskekroppen 2014

  4. Vitamin D Council, “A good rule of thumb is if your shadow is longer than you are tall, you’re not making much vitamin D”.

  5. Helsedirektoratet, Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet, Utgitt: 01.03.2014, side 20




Informasjonen som gis på våre nettsider er av generell karakter og kan ikke erstatte rådgiving av lege eller annet kvalifisert helsepersonell