Mørkhudede
Mørkhudede

Mørkhudede

Mørkhudede har mye melanin i huden, og er derfor godt beskyttet mot solens UVB-stråler. Mennesker med mørk hud trenger dermed mer sol for å produsere samme mengde D3 sammenliknet med de med lysere hud.1

Mørk hud og D-vitamin

B-vitaminer viktige for mange av kroppens funksjoner

For mørkhudete er det motsatt av de med lys hud. Mørkhudete personer har mer melanin og blokkerer dermed mer effektivt UVB-strålene fra solen. De trenger dermed mer sol for å produsere samme mengde D3 som en med lysere hud.

Mange med mørkere hud har en økt risiko for å utvikle en D-vitaminmangel. For en med svært mørk hud, kan det ta opptil 6 ganger lengre tid, sammenliknet med en som er svært lys i huden, å produsere samme mengde D-vitamin.1

Mål D-vitaminverdiene dine

Er du usikker, ta kontakt med legen for å måle D-vitaminverdiene og få praktiske råd for å unngå utvikling av D-vitaminmangel.

Andre risikogrupper for D-vitaminmangel

Referanser:

  1. Holick M.F. Sunlight and vitamin D for bone health and prevention of autoimmune disease, cancers, and cardiovascular disease. Am J Clin Nutr 2004; 80(suppl): 1678S-88S

 

Informasjonen som gis på våre nettsider er av generell karakter og kan ikke erstatte rådgiving av lege eller annet kvalifisert helsepersonell

Symptomer på  B-vitaminmangel

Hva er D-vitaminer?

Sollyset er vår største kilde til D-vitaminer. Vitamin D dannes når solstrålene (UVB) treffer huden.

Les mer om D-vitaminer

Symptomer på  B-vitaminmangel

D-vitaminer og sol

Den mest effektive og lett tilgjengelige D-vitamin kilden vi har er solens UVB stråler. Men når strålene frem?

Les mer om sol og D-vitaminer

Sist oppdatert:  10.07.2020