Ekstra lys og sensitiv hud
Ekstra lys og sensitiv hud

Ekstra lys og sensitiv hud

En som har lys hud har mindre melanin enn mennesker med mørk hud. Melanin er hudens eget «solfilter». En med lys hud absorbere mer av UVB-strålene og vil derfor produsere mer D3 (kolekalsiferol) som er forstadiet til vitamin D1

Høy solfaktor blokkerer produksjon av vitamin D

B-vitaminer viktige for mange av kroppens funksjoner

Mange med svært lys hud er mer forsiktig med å være ute i sollyset og smører seg ofte inn med en høy solfaktor før de går ut i solen. En god solkrem med solfaktor 15 eller høyere stopper over 98 % av UVB strålene1. Huden får derfor ikke produsert de livsviktige D-vitaminene.

Soling uten solkrem

For personer med lys hud holder det å sitte ute i solen uten solkrem en liten stund mellom kl. 10.00 og 15.00. Det er nok å la solen skinne på armer og ben i 5-10 minutter to til tre ganger i uken.1

Ikke bli solbrent.

Tilskudd anbefales dersom man får for lite sollys.2 Tilskudd bør tas hele året ved minimal soleksponering om sommeren.2

Andre risikogrupper for D-vitaminmangel

Referanser:

  1. Norsk Legemiddelhåndbok, vitamin B12-mangel, sist endret: 31.05.2017 (02.11.2017)
  2. Norsk Legemiddelhåndbok, folatmangel, sist endret: 29.02.2016 (02.11.2017)
  3. Jasper D. Sluimer: Whole-Brain Atrophy Rate and Cognitive Decline: Longitudinal MR Study of Memory Clinic Patients, Radiology: Volume 248: Number 2-august 2008
  4. Norsk helseinformatikk, sykdommer, pernisiøs anemi, siste endret 22.04.2017 (02.11.2017)
  5. Norsk helseinformatikk, sykdommer, vitamin B12 mangel, siste endret 22.04.2017 (02.11.2017)
  6. Norsk helseinformatikk, sykdommer, folatmangel, siste endret 12.04.2017 (02.11.2017)
Symptomer på  B-vitaminmangel

Hva er D-vitaminer?

Sollyset er vår største kilde til D-vitaminer. Vitamin D dannes når solstrålene (UVB) treffer huden.

Les mer om D-vitaminer

Symptomer på  B-vitaminmangel

D-vitaminer og sol

Den mest effektive og lett tilgjengelige D-vitamin kilden vi har er solens UVB stråler. Men når strålene frem?

Les mer om sol og D-vitaminer

Sist oppdatert:  10.07.2020